Digitális
tananyagelemek az oktatásban
A mai blogbejegyzésben
a Modern pedagógiai eszközök c. kurzus első házi feladatát mutatom be. Egy
szabadon választott témából elképzeltem egy fiktív órát, amihez óravázlatot
készítettem különböző segédanyagokkal. Reményeim szerint majd a későbbiekben
ezt kipróbálhatom tantermi körülmények között is élő diákokkal. Az órán Sophoklés
Antigoné c. drámájával RJR modell segítségével dolgoznánk. A megvalósításhoz
nélkülözhetetlen, hogy az osztály már találkozzon a szöveggel és az ókori dráma
főbb szempontjaival, mire ehhez a részhez érkeznek. Ahhoz, hogy a tartandó óra
sikeres legyen, a gyerekeknek otthoni felkészülésként küldenék anyagot a
virtuális osztályterem irodalom csoportjába. (Előző órán megtanultunk ilyen
tereket létrehozni és ez nagyban megkönnyítheti bármely pedagógus
kommunikációját az osztállyal.)
Az előzetes felkészülési anyagok a következőek:
Ezt a videót 3:24-től,
kifejezetten a dráma műnemének az átismétlésére lehet felhasználni. A
következőt pedig már specifikusan az Antigonéhoz ajánlanám nekik.
3) Természetesen, akinek nincs
meg a szöveg, az a következő oldalon is hozzá tud férni:
Óra: „A törvénnyel szemben”
Az RJR-modell alapján levezetett
óra célja a műben található emberi és isteni törvények feldolgozása, megértése
és értékelése. Ezen keresztül a jelenkorban fellelhető problémákkal,
kérdésekkel való foglalkozás, véleménynyilvánítás megfogalmazódása a lényeg.
Ezen túl megjelenhet esetleg a törvénnyel/ hatalommal szemben való önképviselet
is.
Óraterv:
1) Ráhangolódás
- asszociációs játék a következő fogalmak kapcsán:
törvény, bíróság, bűn, büntetés, temetés
- Frontális megbeszélés az ókor és a jelen közti
különbségekkel kapcsolatban.
-
Írott és isteni törvények léte
-
Ki hozza ezeket a törvényeket?
-
Melyik a magasabb rendű?
-
Ki az, aki felügyeli ezeknek a betartását?
-
Ki büntethet és mivel? Ennek mi az oka?
2) Jelentésteremtés
a) A prológus felolvastatása a gyerekekkel
(szövegek kivetítése a www.mek.oszk.hu oldal segítségével vagy saját digitális eszközről is olvasható, esetleg könyv formátumban)
b) Megbeszélés a
következő témában: a temetés törvényének mibenléte, ki tiltotta meg, hatalmi
viszonyok tisztázása a szöveg és a következő kép segítségével: http://www.temeto-miskolc.hu/hagyomanyos-koporsos-temetes
c) Antigoné- Kreón párbeszéd
szerepfelosztás általi feldolgozása. Fiúk Kreónok, lányok Antigonék. Gyűjtsék
ki a konfliktus okait. Indokolják meg, hogy a szereplőnek miért van igaza. Ki a
hatalmi viszonyban a feljebb álló (segédletként a családfát ábrázoló kép: http://iskolaianyagok.blogspot.hu/2009/04/antigone.html)?
3) Reflektálás
Választható feladat
a) Mi
hogyan tudjuk érvényesíteni a véleményünket, ha nem értünk egyet egy
intézkedéssel/törvénnyel? Mik ennek a lehetséges formái?
b) Mi
a véleményed a halálbüntetésről?
Forma: otthoni házi feladat
fogalmazásként
Az óra összegzése:
Fejlesztési célok és nevelési
területek:
Erkölcsi nevelés,
állampolgárságra és demokráciai való nevelés és önkéntesség.
Főbb fejlesztési területei az
órának:
Beszéd és szóbeli szövegalkotás,
beszédértés, olvasás és szövegértés
Reflexiók az órai feladatra:
A videós segédanyagokat
kifejezetten jónak találtam, hiszen nagyon egyszerűen és tömören, de jól
összegzik a lényeget. A diákoknak 5 percébe kerül megnézni és máris eszükbe jut
minden, amit az előző órán tanultak. A kötelező olvasmányok kapcsán a www.mek.oszk.hu , http://www.pim.hu/
óriási segítség, amelyek a tanár és diák helyzetét egyaránt megkönnyíti.


No comments:
Post a Comment