Tuesday, February 24, 2015

Digitális tananyagelemek az oktatásban

A mai blogbejegyzésben a Modern pedagógiai eszközök c. kurzus első házi feladatát mutatom be. Egy szabadon választott témából elképzeltem egy fiktív órát, amihez óravázlatot készítettem különböző segédanyagokkal. Reményeim szerint majd a későbbiekben ezt kipróbálhatom tantermi körülmények között is élő diákokkal. Az órán Sophoklés Antigoné c. drámájával RJR modell segítségével dolgoznánk. A megvalósításhoz nélkülözhetetlen, hogy az osztály már találkozzon a szöveggel és az ókori dráma főbb szempontjaival, mire ehhez a részhez érkeznek. Ahhoz, hogy a tartandó óra sikeres legyen, a gyerekeknek otthoni felkészülésként küldenék anyagot a virtuális osztályterem irodalom csoportjába. (Előző órán megtanultunk ilyen tereket létrehozni és ez nagyban megkönnyítheti bármely pedagógus kommunikációját az osztállyal.)

Az előzetes felkészülési anyagok a következőek:
Ezt a videót 3:24-től, kifejezetten a dráma műnemének az átismétlésére lehet felhasználni. A következőt pedig már specifikusan az Antigonéhoz ajánlanám nekik.
3) Természetesen, akinek nincs meg a szöveg, az a következő oldalon is hozzá tud férni:
4) A szöveg részeinek az összefoglaló ismertetése pedig megtalálható a következő oldalon:


Óra: „A törvénnyel szemben”
Az RJR-modell alapján levezetett óra célja a műben található emberi és isteni törvények feldolgozása, megértése és értékelése. Ezen keresztül a jelenkorban fellelhető problémákkal, kérdésekkel való foglalkozás, véleménynyilvánítás megfogalmazódása a lényeg. Ezen túl megjelenhet esetleg a törvénnyel/ hatalommal szemben való önképviselet is.

Óraterv:
1)  Ráhangolódás
      -  asszociációs játék a következő fogalmak kapcsán: törvény, bíróság, bűn, büntetés, temetés
      - Frontális megbeszélés az ókor és a jelen közti különbségekkel kapcsolatban.
-          Írott és isteni törvények léte
-          Ki hozza ezeket a törvényeket?
-          Melyik a magasabb rendű?
-          Ki az, aki felügyeli ezeknek a betartását?
-          Ki büntethet és mivel? Ennek mi az oka?  
      2) Jelentésteremtés
      a) A prológus felolvastatása a gyerekekkel
(szövegek kivetítése a www.mek.oszk.hu oldal segítségével vagy saját digitális eszközről is olvasható, esetleg könyv formátumban)

b) Megbeszélés a következő témában: a temetés törvényének mibenléte, ki tiltotta meg, hatalmi viszonyok tisztázása a szöveg és a következő kép segítségével: http://www.temeto-miskolc.hu/hagyomanyos-koporsos-temetes


c) Antigoné- Kreón párbeszéd szerepfelosztás általi feldolgozása. Fiúk Kreónok, lányok Antigonék. Gyűjtsék ki a konfliktus okait. Indokolják meg, hogy a szereplőnek miért van igaza. Ki a hatalmi viszonyban a feljebb álló (segédletként a családfát ábrázoló kép: http://iskolaianyagok.blogspot.hu/2009/04/antigone.html)?



3) Reflektálás
Választható feladat
a)       Mi hogyan tudjuk érvényesíteni a véleményünket, ha nem értünk egyet egy intézkedéssel/törvénnyel? Mik ennek a lehetséges formái?
b)       Mi a véleményed a halálbüntetésről?
Forma: otthoni házi feladat fogalmazásként

Az óra összegzése:
Fejlesztési célok és nevelési területek:
Erkölcsi nevelés, állampolgárságra és demokráciai való nevelés és önkéntesség.
Főbb fejlesztési területei az órának:
Beszéd és szóbeli szövegalkotás, beszédértés, olvasás és szövegértés

Reflexiók az órai feladatra:

A videós segédanyagokat kifejezetten jónak találtam, hiszen nagyon egyszerűen és tömören, de jól összegzik a lényeget. A diákoknak 5 percébe kerül megnézni és máris eszükbe jut minden, amit az előző órán tanultak. A kötelező olvasmányok kapcsán a www.mek.oszk.hu , http://www.pim.hu/ óriási segítség, amelyek a tanár és diák helyzetét egyaránt megkönnyíti.

No comments:

Post a Comment