Wednesday, April 8, 2015

Online fogalomtérkép


A mai bejegyzésben a fogalomtérképek online létrehozásával kapcsolatos reflexióimat osztom meg. A kiválasztott témám a szintagmák, amelyre azért esett a választásom, mert saját tapasztalatból tudom, hogy ennél az anyagrésznél egy jól összeállított segédanyag sokat segíthet a memorizálásban. A saját célokon felül egy végzős korosztály tanítása során is használható lehet egy alaposan megszerkesztett fogalomtérkép. Meg kell jegyeznem a legelején, hogy a „szintagma” megjelölést csak egyetemen használjuk. Egy középiskolai osztály tanítása során inkább a „szószerkezet” megjelölés lenne a szerencsés. Ezen kívül fontosnak tartom megemlíteni, hogy felsőoktatásban inkább az „asszemantikus vonzatok” megnevezést használják az „állandó határozós szószerkezetek” helyett és a határozós szerkezetekből természetesen a középfokú intézmények elvárásai kevesebbet foglalnak magukba, mint az általam illusztrált képeken.
A fogalomtérkép kifejezetten jó illusztrációnak, ez a feladat elvégzése közben csak még jobban tudatosult bennem. Kettő honlapot is használtam a házi feladat elvégzés érdekében. Az első a Coggle.it volt, aminek segítségével készítettem el a következő ábrát:


Könnyű volt a kezelés. Nem kellett sokat gondolkozni, hogyan hozhatnám létre a különböző ágakat. Többszörös átalakítás után is esztétikai kifogásaim voltak az elkészült művel, így kipróbáltam egy másik honlapot is.


A bubb.us is ugyanolyan könnyen kezelhető volt az angol nyelvezete ellenére is. Ez a variáció nekem jobban tetszik. Átláthatóbbnak érzem, mint az előbbi ágrajzot. A színekkel és a betűk méretével is jobban tudtam variálni. Még kifejezhetőbbé vált az egyes részek elkülönítése egymástól.

Érdemes ezeket a praktikát felhasználni az oktatásban véleményem szerint. Színesebbé teszik az órát és a vizuális típusoknak kifejezetten nagy segítséget jelent a tanulásban. 

No comments:

Post a Comment